Plai cu Grai este un brand care se dezvoltă continuu și pentru care se lucrează cu mult spor. Prin fiecare brand pe care îl descoperim și vi-l prezentăm, transmitem un amalgam de sentimente, de la emoție, la iubire și uimire, fiecare poveste este unică.
Povestiți-ne despre apariția brandului Plai cu Grai.
Mi-aș fi dorit să am o poveste mai personală și fascinantă, prin care să spun cum am învățat să cos de la bunici, sau prin șezătorile din sate, noaptea, la lumina lămpii pe gaz, într-o căsuță in vârf de munte. Însă, din păcate, nu este așa.
Am învățat să cos o dată cu prima cămașă (ie), într-un București ce tocmai se pregătea de carantină. A fost un proces lung, finalizat peste 8 luni, care a necesitat enorm de multă documentație și îndrumare, dar și foarte multă răbdare. Am pus atât de mult suflet și emoție în acea cămașă, încât m-am decis că ar trebui să și împărtășesc aceste emoții.
Am fost întotdeauna atrasă de cămășile românești, de viața la sat, de îndeletnicirile țăranului român, viața și credințele acestuia. Eu nu am trăit experiența frumoasă a satului, crescută fiind la oraș, cu bunicii tot în oraș. Probabil de aici si fascinația și dorința continuă de cunoaștere.
Astfel am început documentarea despre tipuri de cusături, despre modalități de coasere, despre semnificațiile motivelor aflate pe cămăși, tipuri de pânză, cromatică…și am descoperit o lume fascinantă. Totul avea un rost, nu era absolut nimic întâmplător.
În ianuarie 2021 a luat naștere această pagină, din dorința de cunoaștere a portului însuși, prin desenele și motivele care dau acestui port național atâta frumusețe și originalitate.
Am început in perioada în care toată lumea se pregătea de Mărțișor, astfel că primele mele produse au fost broșele/pandantiv, pe baza de mini gherghef de lemn sau rame mini de lemn pictat. Am plecat cu slabe așteptări și fără mare încredere în acest proiect. Credeam că visul meu este demult trecut pentru ceea ce oamenii caută în prezent. Însă am primit mesaje pe care nu credeam că le merit, mesaje în care eram stimată și apreciată pentru munca depusă. Numai acest lucru mi-a dat încrederea să merg mai departe.
Ce servicii oferiți clienților dumneavoastră?
Produsele Plai cu Grai au la bază motive inspirate din planșe și albume cu izvoade desenate de pe cămăși de patrimoniu, cu zeci și chiar sute de ani în urmă.
Broderia este realizată manual, reprezentarea unor frânturi din cămășile tradiționale românești și nu numai, cu semnificații și simboluri străvechi. Câte un crâmpei de ie, ștergar, altiță, față de pernă, față de masă etc. și transpuse în semne de carte, broșe și pandantive, elemente decorative pe bază de gherghef, hanorace sau tricouri cu aplicații cusute manual, dar și alte proiecte de suflet.
Ce credeți că îi motivează pe oameni să cumpere serviciile/produsele dumneavoastră?
În general, suntem atrași de povești, iar noi ca și popor, avem foarte multe povești frumoase. Poate că unii le cunosc de la străbuni, poate că alții, la fel ca și mine, abia acum le descoperă. Avem însă tendința de a ne întoarce întotdeauna la origini, ceea ce mă face să cred că, sub orice formă, cusăturile românești vor fi mereu apreciate: prin povestea din spatele fiecărei cusături, prin complexitatea lor, prin cromatică, prin croi. Este în sângele nostru să le admirăm, prețuim și să le respectăm.
Ce momente grele ați întâmpinat de-a lungul activității Plai cu Grai?
Principalul obstacol de care mă lovesc, este procesul de a duce la cunoștință diferența majoră dintre produsele de artizanat și cămășile „cu adevărat” tradiționale românești. Îndemnul meu este spre documentare: nu orice bluză cu influențe românești se poate numi ie, nu orice cusătură se poate numi punct de cusătură străvechi.
Un al doilea obstacol este acela în care majoritatea oamenilor nu cunosc tipul de pânză pe care cos (este o pânză deasă, cu 16 fire pe cm. Nu cos pe etamină), astfel încât au tendința de a crede că produsul se poate realiza mult mai rapid. De exemplu, realizarea un model ce poate fi aplicat pe un tricou sau hanorac poate dura între 3 și 5 zile, în funcție de complexitatea acestuia. Însă satisfacția vine atunci când primesc feedback-ul clienților, care sunt cu adevărat uimiți, mulțumiți și încântați.
Iar perioada cea mai dificilă încă o aștept. Știu că va veni, dar deocamdată încerc să mă bucur de ceea ce am realizat până acum.
Inspirație, dedicare și iubire pentru tradiție. Asta am înțeles noi că înseamnă brandul Plai cu Grai.
Dacă doriți să îi descoperiți produsele acestui brand, îl găsiți chiar aici:
- Email brand: plai.cu.grai@gmail.com;
- Adresa brand: București;
- Facebook: https://bit.ly/3C5BDHu ;
- Instagram: https://bit.ly/2XfLawO ;